District conference & Oasis

16 mei 2011 - Uberlândia, Brazilië

Ik heb weer heel wat te vertellen. Zijn jullie er klaar voor?

Vorig weekend hadden we het Rotary district conference. Het hele jaar werd er al over dit conference gepraat. Alle uitwisselingsstudenten van mijn district kwamen samen in een stad Caldas Novas genaamd. Niet alleen de uitwisselingsstudenten, maar ook de mensen die aankomend jaar op uitwisseling gaan. Hier heb ik heel wat mensen ontmoet die naar Duitsland en Amerika gaan, maar ook iemand die naar Nederland gaat. Ze woont vlakbij mij, in de stad Araguari. Ze studeert in Uberlândia, aan dezelfde universiteit als ik studeer. We komen elkaar dus wel regelmatig tegen en ik zal haar in Nederland ook nog gaan ontmoeten.

Het district conference stelde niet heel veel voor. Zaterdag ochtend werden we het podium opgeroepen en hebben we onszelf voorgesteld en dat was het. Gelukkig was er in Caldas Novas veel te doen. Je kon er zwemmen in natuurlijk warm water en samen met de uitwisselingsstudenten zijn we uit geweest. Erg leuk om ze weer te zien, want tot nu toe hebben we elkaar maar één keer gezien. Zaterdag middag zijn we naar huis gegaan en zijn we met een aantal uitwisselingsstudenten naar The Beatles cover geweest. Een geslaagd weekend vol met uitwisselingsstudenten.

Afgelopen donderdag gingen we voor het eerst met alle uitwisselingsstudenten uit Uberlândia uit. Daarnaast waren er ook nog een paar mensen bij die al op uitwisseling zijn geweest en die nog gaan. Erg gezellige groep. We hebben de boel op stelten gezet.

Vrijdag de dertiende kennen ze hier ook. Jess en ik hebben allebei wat vriendinnen uitgenodigd en hebben we de film 'the shining' gekeken. Een terror movie. Met popcorn, dekens en van alles en nog wat lagen we op de bank te kijken. Hoewel het een terror film was, lag de helft te slapen. We begonnen namelijk pas om 12 uur 's nachts. Ik ben er nog steeds niet achter of ze nou te bang waren of echt moe.

Zaterdag hadden we een schoolfeest. Het zou een sjiek feest worden, maar omdat het gebouw nog een ander feest erna had, werd het een feest op de parkeerplaats. Heel Uberlândia was van de partij. Het was een feestje van drie tot negen uur 's avonds. Er was livemuziek, hoewel de muziek mij niet erg lag heb ik het ook hier weer erg gezellig gehad.

Behalve het feesten zijn we ook weer bezig geweest met het project Oasis. Donderdag avond zijn we bij elkaar gekomen om alle data te bekijken en gister zijn we opnieuw naar de buurt geweest waar we het project aan het uitvoeren zijn. Het begint al aardig te rollen. Niet alleen hebben we de kinderen weer gezien, maar ook hebben we contacten gelegd met volwassenen die in de buurt wonen. Voor aankomende zondag hebben we een talentenshow geplant. Het idee is dat de kinderen in de buurt gaan optreden, natuurlijk zal Oasis nog iets gaan doen. En als de ouders het leuk vinden mogen ze kijken. Zaterdag beginnen we met de voorbereidingen. Helaas kan ik hier niet bij zijn, aangezien ik dinsdag naar de Amazone ga. We hebben al meer mensen die mee doen met het project en ik heb er vertrouwen in dat het goed gaat komen. Ook hebben we een einddatum geplant: 19 juni. Dan hebben we hopelijk een 'droom' van de mensen waargemaakt en gaan we dat vieren.

Over het meisje dat was weg gelopen van haar huis, we hebben haar terug gevonden. Ze woont nu bij haar oom en zijn vriendin. Het gaat beter met haar. Haar moeder weet van de situatie af en komt nog bij haar op bezoek. Het meisje zelf gaat niet meer terug naar haar moeder. Haar oom is een super aardige man. Hij gaat ons helpen met het project, meehelpen met de talentenshow en dat soort dingen. Haar oom is niet de enige aardige man die we hebben gesproken. We zijn een super aardige familie tegen gekomen. Ze waren heel gastvrij en hebben ons verteld wat ze wilden voor de buurt: een speelparkje voor kinderen.

Het verschil tussen Nederland en Brazilië heb ik gisteren wel weer gezien. Brazilianen zijn heel gastvrij. Ze kennen ons niet maar nodigen ons voor van alles uit. Ze laten hun huis zien, de situatie waarin zij leven. Ze hebben niet veel, maar zijn bereid om ons alles te geven.

Verder lijkt het misschien alsof ik veel aan het feesten ben, maar ik ben ook veel bezig voor Oasis en ga daarnaast nog naar school. Voor de rest ben ik veel met vrienden en vriendinnen en gaan we bijna mijn laatste maand in. Ja mensen, 28 juni kunnen jullie me op Schiphol vinden!

Vandaag ben ik naar het centrum geweest om de laatste dingen voor mijn reis naar de Amazone te kopen. Vanmiddag ga ik naar het de mall en vannacht heb ik nog een vergadering van Oasis. Morgen ga ik al naar de Amazone! Het gaat extra leuk worden, omdat ik daar mijn achttiende verjaardag mag vieren. Wat nou auto rijden als je 18 wordt, ik ga bootje varen en met aapjes spelen!

1. Jolente:
    16 mei 2011
    xxxxxxx
  2. de buuv ( aan de goede kant):
    25 mei 2011
    vandaag je 18e verjaardag??!!!!!
    Van harte gefeliciteerd, maak er een mooie dag van,
    Groetjes van de buuv en co
  3. Jannie Smit-Rossing:
    27 mei 2011
    Jasmijn, Nog van harte gefeliciteerd met je 18e verjaardag. Met hartelijke groet, je achterbuurvrouw Jannie