Pasen

26 april 2011 - Uberlândia, Brazilië

Brazilië was aan vakantie toe... Afgelopen week hebben we dat kunnen zien. De vakanties begonnen donderdag al. Mijn hele stad liep leeg, iedereen ging naar familie, vrienden of gewoon lekker genieten. Lekker in deze 'vakantie' genieten van Pasen met de familie. Dat Pasen er aan zat te komen, konden we een maand geleden al zien. In de supermarkten heb je als het ware een plafond van grote paaseieren boven je. Van allerlei soorten chocolade paaseieren hangen boven je. Het zijn echt grote paaseieren met lekkere bonbons erin. Het is de gewoonte hier om met Pasen zo een paasei te krijgen van of je werk, of je vriend(in), of je ouders of wie dan ook.

Dinsdag avond werd mijn gastmoeder opgebeld door haar broer dat er wat problemen waren en zij moest die kant op. Hij woont in een stad vlakbij Sao Paulo en het was op het laatste moment dat ze het hoorden, dus we hadden besloten dat ik naar mijn tweede gastfamilie zou gaan. Dit vond ik helemaal niet erg, want Constanza is dit weekend weer in Uberlândia en dit is de laatste keer dat ik haar zie voordat ik terug ga. Afgelopen woensdag avond ging ik daar heen en Constanza kwam 's nachts aan.

De volgende dag zijn we lekker ouderwets gezellig naar Praia Clube gegaan samen met Pí en lekker gaan zonnebaden. De volgende dag zouden we met vrienden naar de ranch van een vriendin, Maria Victoria, gaan. Het was zo'n 100 kilometer hier vandaan, maar het lijkt dichtbij. Om half 3 haalde Pi ons op en gingen we daarheen. Het was de tweede keer dat wij daar heen gingen, dus de weg was nog niet zo bekend. Altijd als je naar boerderij gaat is het een gegoochel met de weg: 'derde zandpad rechts, bij het kerkje in de middle of nowhere links'. Ook deze keer zijn we verkeerd gereden, maar uiteindelijk zijn we rond een uur of 5 toch goed en wel aangekomen.

Met een stuk of 20 man bleven we daar slapen. In tentjes, maar ook in de kamers. 'S avonds werd er heerlijk voor ons gekookt door de vrouw die op de boerderij woont en 's ochtends stond het ontbijt klaar. De volgende dag hebben we lekker in de zon gelegen en op de jetski gereden tot een uur of 3 's middags, want Constanza, Pi en ik moesten door naar de boerderij van Constanza's vader, want wij hadden daar een verjaardagsfeestje van de nicht van Constanza.

De reactie van de mensen daar was erg leuk toen ze mij zagen. Omdat ik iedereen al een tijdje niet meer gezien heb, was het erg leuk om ze te zien. De nicht van Constanza had zelfs tranen in haar ogen. In de afgelopen tijd is het echt mijn familie geworden en zo behandelen ze mij ook. We hebben daar tot laat gezeten, gezongen, gedronken en gegeten. Het was een leuk feestje, maar wat was het toch heerlijk om 's avonds lekker in mijn eigen bedje te liggen.

Al met al mijn weekend was erg geslaagd. Maar ik verbaas me er steeds over wat voor een band je eigenlijk met personen kunt opbouwen, terwijl je ze niet eens zo lang kent. En hier in Latijns Amerika is dat natuurlijk allemaal wel een stukje sterker dan in Europa.

Woensdag is het de verjaardag van Jessica, in het begin van mei heb ik mijn district conference van Rotary. Wat dat precies inhoud, weet ik niet, maar daar zullen we snel genoeg achter komen. Ik moet in ieder geval een presentatie klaar hebben. Daarnaast gaan we ook verder met het project Oasis. Veel hebben we tot nu toe niet kunnen doen. Het is een beetje lastig om contact te krijgen met de buurt, maar dat gaat helemaal goed komen.

Ik ga nu snel slapen. Morgen moet ik weer naar school. Ik wilde eigenlijk iedereen nog een goed Pasen wensen, maar dat is al voorbij, maar goed, bij deze nog... Hopelijk heeft iedereen een fijn Paasweekend gehad.

Liefs.

1. Machteld en Erwin:
    26 april 2011
    Hai Liefje!
    Wat een leuk paasverhaaltje gehe en die foto's zijn om heeel erg jaloers op te worden! Al zit het weer hier de laatste tijd ook heeel erg mee! :) tot over 9 weken lekkerding! Woooeeei we hebben het gewoon al over weken!
    Dikke kus! X