Uitwisselingsstudent zijn...

1 februari 2011 - Uberlândia, Brazilië

Afgelopen week kreeg ik een mailtje van de Rotex uit Nederland. De Rotex is een organisatie van de Rotary waar je twee jaar van lid met als je met Rotary al op een long term uitwisseling bent geweest. In die mail stond dat ik foto's naar de Rotex in Nederland moest sturen om mijn gastland, Brazilië, te promoten voor de mensen die aankomende jaren op exchange gaan. Na dit mailtje zat ik de site van de Rotex in Nederland te bekijken: www.rotexnederland.nl en hier kwam ik iets leuks tegen. Het zijn typische dingen die alle exchangestudenten mee maken. Ik hoop dat ik hiermee jullie kan laten zien hoe ik me hier voel. Ik heb besloten het over te nemen en verder af te maken:

Uitwisselingsstudent zijn…

• Is alles achterlaten om samen te gaan leven met totaal onbekende;
• Is ruim twintig personen leren kennen op één dag, om vervolgens alleen maar de naam te herinneren van twee of drie; (of in mijn geval geen)
• Is rare dingen proeven en proberen en dan zeggen dat het ‘anders’ smaakt;
• Is niets begrijpen en willen begrijpen op school;
• Is lachen om alle grapjes, terwijl je ze niet begrijpt;
• Is altijd aan alles mee ‘willen’ doen;
• Is dag in dag uit je camera op zak hebben en foto’s maken van de meest absurde dingen;
• Is altijd een excuus hebben en overal mee weg komen met de woorden: ‘ik ben een buitenlander’;
• Is eerst alle scheldwoorden leren voor ‘hoe gaat het?’ en ‘ik heet ....’;
• Is steeds hetzelfde woord vergeten;
• Is iedere dag nieuwe dingen leren en ontdekken;
• Is geld uitgeven aan onnuttige dingen , want: ‘het worden aandenkens’;
• Is de meest rare dingen missen en waarderen;
• Is een beetje je eigen taal vergeten;
• Is dag en nacht denken, emoties tonen, schrijven, luisteren en dromen in een taal die je tot verkort niet kende;
• Is jezelf realiseren hoeveel (en vooral ook hoe weinig) je eigenlijk weet over je eigen land;
• Is je trots voelen op je eigen land;
• Is leren over veel verschillende landen van over de hele wereld (meer dan dat je leert bij aardrijkskunde);
• Is beseffen dat mensen mensen zijn, maakt niet uit waar ze vandaan komen;
• Is nog meer waarderen wat je hebt en beseffen dat je daarvan moet genieten;
• Is dingen ontdekken over anderen en jezelf in een jaar waar je nog nooit over nagedacht hebt.

Uitwisselingsstudent in Brazilië zijn...

• betekent veel feesten;

• betekent niets doen op school;

• betekent de helft van de tijd vakantie hebben;

• betekent duizenden verschillende muziek soorten horen, om vervolgens te horen dat de helft van de mensen een hekel heeft aan de muziek die jij wél leuk vindt;

• betekent door iedereen aangesproken worden;

• betekent veel reizen;

• betekent veel naar boerderijen gaan;

• betekent veel eten;

• betekent een nieuwe taal leren;

• betekent de eerste maanden niets kunnen verstaan;

• betekent veel dagdromen;

• betekent dat je een grote kans hebt om in een gelovige familie te komen;

Ik hoop dat ik jullie hier mee een beetje een idee hebben gekregen hoe het hier is. Er zijn denk ik nog veel andere dingen, maar die zijn zo niet in mij opgekomen...

Liefs.

1. Karlijn:
    1 februari 2011
    i like it!
  2. Machteld en Erwin:
    1 februari 2011
    Hee lief,
    Haha heel toevallig ben ik een paar dagen geleden ook op de site van de rotex beland en zag het staan!
    Deed me denken aan de dingen die François hier allemaal deed haha. Vooral als die weer eens te laat op school kwam en als Frieda dan zei: 'François! nablijven je bent weeer te laat!' en hij zei dan: 'Ik niet begrijpen? Ik buitenlander!' Haha en jaahoor die bekende zin staat tussen je rijtje! Ik denk serieus dat jij hetzelfde meemaakt daar als hij hier had.

Je bent denk ik alleen 1 punt vergeten in je Brazilië rijtje namelijk: Uitwisselingsstudent zijn in Brazilië betekent vooral: GENIETEN!

Kus