Over de helft!

15 januari 2011 - Uberlândia, Brazilië

Vandaag zit ik precies 6 maand in Brazilië. Dit betekent dat ik al over de helft ben. Jullie kunnen beginnen met aftellen, maar ondertussen kijk ik uit naar mijn laatste maanden. En er gaan nog veel leuke dingen gebeuren, ik ga terug naar school, mijn moeder komt hier, carnaval, rondreizen en ik ga naar mijn derde familie.

Als ik terug kijk naar de afgelopen 6 maand, kijk ik terug op een geweldige tijd met veel veranderingen. Ik kan het me nog als de dag van gisteren herinneren dat ik op de bank zat, wat te praten met mijn moeder. “over twee jaar, wanneer ik eindelijk klaar ben met de HAVO, wil ik gaan rondreizen” Met deze zin is het allemaal begonnen. Mijn moeder was net lid geworden van de Rotary en ik ging naar andere uitwisselingsprogramma's kijken. Amerika was mijn doel, en hier zit ik dan in Uberlândia, Brasil. Toen ik voor het eerst naar de informatiedag van de Rotary ging, was mijn doel nog steeds Amerika. Maar halverwege was het al veranderd, Argentinië leek me geweldig. Na de leuke selectiedag, leek Brazilië toch het leukste. Zenuwslopende tijden braken aan, zou ik de selectie halen of niet. Na het verlossende mailtje werd het wéér wachten. Tot ik uiteindelijk een mailtje kreeg van Maria Constanza.

26 april kreeg ik een beter beeld van dit jaar. Ik zou ik een gigantisch huis terecht komen met mijn eigen slaapkamer en badkamer. Die nacht heb ik mijn enthousiasme ook aan jullie getoond, ik heb meteen een blog geschreven. -Waar ze vooral over praten is het uitgaan. Ze zeggen dat het heel belangrijk is daar. Mijn gastbroer gaat twee keer per week uit en mijn zus bijna elke dag.- Dit is iets wat ik afgelopen tijd ook heb gemerkt. Nu iedereen vakantie heeft, gaat iedereen bijna elke dag uit. Op maandag en dinsdag is het een beetje minder druk, maar er is altijd wel een bar open.

Maar voordat ik hier kwam, zei iedereen tegen me dat ik uit moest kijken, dat het gevaarlijk was. Tot nu toe is dat meegevallen. Natuurlijk als je aan Brazilië denkt, dan denk je aan bikini's, stranden, feesten, carnaval, grote steden, favela's, voetbal, en de amazone. De bikini's zijn inderdaad kleiner dan de bikini's die wij kennen. Er zijn hele mooie stranden hier, maar Brazilië heeft ook een geweldig binnenland met bijvoorbeeld het amazonegebied. En houden Brazilianen wel van gezelligheid. Feestjes in het zwembad, een barbecue, wat drinken. Maar het is heel anders dan het idee wat ik van tevoren had. Ondanks alles is Brazilië echt een super leuk land en ben ik heel dankbaar dat ik hier mag blijven.

Mijn tweede deel van de uitwisseling is dus begonnen. En ik heb al gemerkt dat afgelopen weken erg snel voorbij is gegaan. Mijn zevende maand gaat vandaag in, maar daar wil ik nu nog niet aan denken. Hoe langer ik hier ben, hoe meer ik me thuis voel. Ik ben inmiddels een Braziliaanse meid, met als ik Portugees praat een enorm accent.

1. Eerdse:
    16 januari 2011
    Een Braziliaanse meid?! Je moet je Grunningse roots niet vergeten hoor Djesmin haha :$
    Nee helemaal super dat je je zo thuis voelt, dat is ook het allerbelangrijkste als je zo ver weg bent!
    Je mag er trots op zijn dat je zo'n grote stap genomen hebt :D
    Dikke lebber!