Kerst en oud en nieuw

30 december 2010 - Uberlândia, Brazilië

Kerst is weer achter de rug, op naar het nieuwe jaar. Dit is mijn laatste blog dit jaar. De tijd is allemaal zo snel gegaan. Ik kan me het nog goed herinneren dat mijn vrienden bij mij thuis kwamen om gedag te zeggen, dat ik op het vliegveld gedag zei tegen mijn moeder en Peter en Jolente en mijn eerste indruk van Brazilië. Wat was dat spannend allemaal. En nu... Nu zit ik hier al bijna zes maand. Ik ben al over de helft van mijn uitwisselingsjaar. Als ik kijk naar het afgelopen jaar heb ik veel nieuwe dingen gezien en mee gemaakt.

De reizen die ik afgelopen half jaar heb gemaakt springen er echt uit. Ik heb veel gereisd en al redelijk veel van Brazilië gezien. Maar eigenlijk is er nog zoveel meer te zien hier. Ik ben nog niet naar de beroemde plaatsen geweest zoals Rio de Janeiro, São Paulo, Brasilia, het noordoosten van Brazilië met de mooie stranden, Iguazu Falls en de Amazone, noem maar op. Het zal mij ook niet lukken om al deze plaatsen te bezoeken. Wat ik nu zeker weet is dat ik naar het noordoosten ga en naar de Amazone. Voor de rest moet ik maar terug komen. Verder springen de mensen en de families er ook uit. Omdat ik hier al bijna zes maanden ben, kent iedereen mij wel of weet van mijn bestaan af. Vaak zeggen mensen tegen mij: 'ooooh jij bent die Nederlander?!'

Maar dit jaar was zoals ik al had gezegd, mijn eerste warme kerst. De temperatuur was hoog en gelukkig had ik ook warme mensen om mij heen. Dat is ook best belangrijk als je niet bij je eigen familie kunt zijn met kerst. Op kerstavond hadden we een heel groot diner, de hele familie kwam ons opzoeken. Veel gegeten, gedronken en gefeest. De eerste mensen kwamen rond een uur of tien. Pas om 1 uur 's nachts gingen we eten. Daarna lagen er nog cadeautjes onder de kerstboom. Ik moest de kerstvrouw spelen, dat betekende dat ik de cadeautjes mocht uitdelen. Hier gaat het niet zo dat iedereen op elkaar wacht totdat het cadeautje is uitgepakt, nee het gaat hartstikke snel, de cadeautjes worden bij wijze van spreke naar elkaar toegegooid. Rond een uur of 5 was iedereen weg en konden wij ook gaan slapen.

De volgende dag werd ik om 1 uur wakker gebeld door Isis. Ze zou me ophalen en dan zouden we een kerstlunch bij haar familie hebben. Daarna hebben we nog een film gekeken en toen heeft ze me naar huis gebracht. We zijn niet rechtstreeks naar mijn huis gegaan, we hebben pauze gehouden in het huis van Jessica, mijn derde gastzus. Zo ben ik toch even naar al mijn families geweest met kerst. Om 6 uur kwam ik weer thuis, hier zat de hele familie alweer op mij te wachten. We hebben nog wat gegeten, gedronken en veel geklets. Een hele leuke en gekke avond. Dit keer ging iedereen wat eerder naar huis: 1 uur.

Al met al was het een hele gezellige kerst. Ik heb het hartstikke naar mijn zin gehad. Morgen hebben we ook een groot feest hier in huis. Vrienden en familie komen hier heen. Het is hier de traditie om wit te dragen met oud en nieuw. Elke kleur heeft een speciale betekenis, wit betekent vrede. We hebben een zwembad achter het huis, dus ik denk dat het ook een nieuwjaarsduik wordt. Ik ben benieuwd hoe dat wordt.

Ik wens iedereen alvast een hele fijne jaarwisseling en een super goed 2011!

1. Bea Meis:
    6 januari 2011
    Lieve Jasmijn,
    Wat een bijzondere ervaring voor je, kerst en oud en nieuw vieren in een warm klimaat! letterlijk: lekker warm, maar ook met zoveel warme mensen om je heen. Dick en ik wensen jou alle goeds toe in het nieuwe jaar: veel geluk en succes met alles en we blijven uitkijken naar je verhalen en foto`s.Liefs, Bea