Twee kanten

28 februari 2011 - Uberlândia, Brazilië

Nou daar zit je dan... Het hele jaar weet je dat je moeder op bezoek zal komen en dan is het zo ver. Als je een cultuur echt wilt leren kennen, dan is de beste manier om in een gezin te leven. Mijn moeder en haar vriend hebben hier ook helemaal mee kunnen genieten van de Braziliaanse cultuur. Wat zij hebben gezien is wel beperkt. Hele dagen werd het bier aangesleept en verder lekker genieten op de boerderij of op de beachclub. En ik? Ik heb nu vakantie nodig! Van de hele dag vertalen word je moe. Ik heb nog twee weken te gaan, ik denk dat ik daarna weer aan vakantie toe ben.

Het is raar, maar leuk om mijn moeder hier te hebben. Ik wil haar van alles laten zien, vooral van alles laten proeven, maar helaas hebben we een beetje ruzie met de tijd. De dagen vliegen voorbij. Ze gaat nu nog niet weg, maar we gaan wel naar een ander deel van Brazilië. Morgen vertrekken we naar Brasilia, de hoofdstad. Overmorgen gaan we naar Fortaleza. De komende dagen wordt het voor ons allen nieuwe dingen ontdekken. Het noordoosten van Brazilië is zo anders dan de rest, om het noordoosten staat Brazilië gedeeltelijk ook bekend: de mooie stranden.

In de afgelopen dagen hebben ze bijna mijn hele familie leren kennen, mijn eerste gastfamilie, mijn derde gastfamilie, mijn counselors en nog veel meer mensen. Ze hebben kunnen zien hoe ik mij hier thuis voel en mijn eigen weg ga. Mijn leven hier dat totaal anders is dan het leven in Nederland.

Een heerlijk weerzien.

Wat was het spannend om op 19 februari naar Brazilië te gaan en Jasmijn na 7 maanden weer te zien. Zou ze erg veranderd zijn? Thuisfront, ik kan jullie gerust stellen Jasmijn is nog precies hetzelfde! Ze windt ook hier iedereen om haar vinger, heeft veel en vooral veel verschillende vrienden en gaat inderdaad nog steeds haar eigen gang! Wat een opluchting.

Tja en nou zit ik hier, in Brazilië en we hebben kennis gemaakt met de enorme Braziliaanse gastvrijheid, hartelijkheid en warmte (en dan heb ik het niet over de temperatuur). Het gastgezin bestaat werkelijk uit hele fijne mensen. En ondanks dat Jasmijn zegt dat ze nog niet wist wat wij zouden gaan doen, hebben ze ons aardig bezig gehouden.

Na 35 uur reizen kregen we een warm onthaal op het vliegveld. We konden ons bij het huis even opfrissen en toen was het party. Afgelopen week hebben we inderdaad de familie leren kennen, de vrienden en andere exchange studenten. We zijn naar de Rotary hier geweest, de vaantjes zijn uitgewisseld en ook hier een speech over het feit dat men zo blij is met Jasmijn haar aanwezigheid. We zijn twee keer naar de Farm geweest, geweldig was het daar, met een speedboot het meer op (je verbrandt levend als je, je niet volledig in smeert). We zijn naar de Praia clube geweest om te zonnen en te zwemmen. Het eten is hier zo ontzettend lekker, vooral Marinus kan zijn geluk niet op en komt zeker kilo's zwaarder thuis. Na een BBQ in Brazilie is BBQen in Nederland nooit meer hetzelfde. Op zaterdag de markt, niet te vergelijken met de markt bij ons. Iedereen komt bij elkaar om te drinken, te eten en te praten. Wat hebben we veel hartelijke mensen leren kennen.

Exchangen is geweldig zeggen onze kinderen, ik kan mij er nu veel meer bij voorstellen. Ik ben blij dat ik Jasmijn in deze omgeving kan zien. Ik ga straks zeker met een gerust hart terug naar huis, zelf ook een ervaring rijker.

Dit is natuurlijk wel een andere Blog dan anders dus bij deze;

• Elien, mamma van Esmee wil zo graag een keer genoemd worden in de Blog, nou bij deze dan, de groetjes uit Brasil.
  • En Bea en Dick, sorry dat we al weg waren. Ik kon duidelijk niet wachten om te gaan, maar nu dus even de groeten uit Brasil.

Mensen het exchange- leven doet Jasmijn goed. Ze spreekt volledig Portugees, is zo bruin dat ze voor Braziliaanse door kan gaan en zorgt er voor dat haar moeder en vriend een fantastische vakantie hebben.

1. inge:
    1 maart 2011
    Zelfs je mams is een talent om een blog leuk te schrijven!
    En eindelijk weer wat foto's erbij, leuk hoor :).
    Veel plezier komende 2 week maar hebben al vanochtend
    tweets naar elkaar gestuurd hehe.
    Verwacht natuurlijk wel snel blog van de 2 weekjes he!
    Liefs vanuit de collegezaal!!
  2. Esmee:
    HAHA leuk hooooooooor.
    vooral dat me moeder nog eventjes genoemd wordt.
    haar one word of fame. Veeeel plezier op vakantie en ik spreek jullie snel weer!
  3. Rosa:
    Superleuk!! Veel plezier;dxxx
  4. de buuv ( aan de goede kant):
    2 maart 2011
    Cooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  5. de buuv ( aan de goede kant):
    2 maart 2011